Podnikatelia po revolúcii vybudovali desiatky úspešných podnikov. Teraz však pomýšľa na dôchodok a svojej firmy častokrát nemajú komu odovzdať. Potomkovia sa chcú venovať niečomu inému a nikto iný v rodine nemá záujem. A preto rastie záujem kupcov. Stredne veľké firmy sa tak môžu predávať o desiatky miliónov drahšie ako v rokoch minulých.
Predaj firmy je však beh na dlhú trať, preto by sa o predaji malo najprv uvažovať, plánovať ho, starostlivo vyberať kandidátov a až potom odpredaj podpísať. Rozhodne by sa vlastné firma nemala predať pri prvej príležitosti, ktorá sa naskytne nad pohárikom alkoholu. Takéto rozhodnutie by vás neskôr mohlo mrzieť nielen v ohľade na financie, ktoré by ste mohli vyťažiť chytrejším predajom, ale aj z pohľadu bývalého majiteľa. Mohlo by sa totiž stať, že čoskoro po predaji niekto skazí meno vašej firmy alebo ju plne zmení k obrazu svojmu. A to by sa nie každému páčilo.
Keď to nejde v rodine
V súčasnej dobe je na predaj okolo sedemdesiatich percent stredne veľkých českých firiem. Jedná sa predovšetkým o výrobné a strojárske firmy, ktoré zamestnávajú maximálne 200 zamestnancov. Obrat takýchto firiem sa pohybuje rádovo nižších stoviek miliónov korún. Čím ďalej častejšie vyvážajú aj za hranice.
Ak majitelia nemajú svojich nástupcov vo svojich deťoch, nemusí byť však sklamaní. Čas na predaj firiem je teraz ten správny. Predajcovia solídnych firiem majú výhodu v tom, že je vďaka globálnej menovej politike na trhu prebytok voľných peňazí a tým pádom aj investorov, ktorí buď uveria všetkému, čo povedia a kúpi, alebo pôjdu o dom ďalej a prídu noví, ktorí poslúchnu na slovo a kúpi . Majitelia si môžu povedať takmer o čokoľvek. Ukazuje sa, že vďaka ekonomickej konjunktúry rástli aj samotné zisky firiem a tak aj predajná cena vzrástla až na desaťnásobok zisku.
Vďaka všetkým týmto veciam a pokrokom je však naozaj dôležité veľmi obozretne vyberať investorov, aby s vašou firmou mali plány, ktoré sa vám samotným budú páčiť, a podporíte ich. Nie je dôležité len predať a získať, ale tiež zabezpečiť vašej firme budúcnosť.